Op ruiten die worden dagelijks blootgesteld aan de elementen is vervuiling snel een probleem. Denk bijvoorbeeld aan zouten, vogelpoep, roet door uitlaatgassen, etc. Niet altijd is het mogelijk om deze ruiten handmatig schoon te maken, denk bijvoorbeeld aan een sensorruit hoog in een gebouw of cameravensters op de snelweg. Hoe houd je deze dan toch schoon?
Voor een klant hebben we een verkennend onderzoek uitgevoerd om te bekijken welke alternatieve opties er zijn om ruiten schoon te houden en/of automatisch te reinigen. Verschillende slimme coatings, waar geen vuil aan hecht of die vervuiling zelfs afbreken, zijn onderzocht op toepasbaarheid. Ook mechanische reiniging door middel van geavanceerdere versies van autoruitenwissers is uitgedacht, onderbouwd met literatuuronderzoek en geëvalueerd.
Een van de meest veelbelovende technieken is het toepassen van zogenaamde Surface Acoustic Waves (SAW), oftewel ultrasone geluidsgolven die over het ruitoppervlak bewegen (zie rechts). Regendruppels worden door die oppervlaktegolven voortgeduwd en kunnen zo de vervuiling meenemen. Dit idee is niet nieuw; McLaren heeft het bijvoorbeeld eerder al geopperd voor op hun autoruiten.
Wel nieuw is de implementatie van dit systeem op een specifieke manier die past binnen de vereisten van onze klant.
Het opzetten en testen van deze nieuwe schoonmaakmethoden zal gebeuren in een volgende fase van dit project, met als uiteindelijk doel om straks de ruitjes 5 jaar onderhoudsvrij schoon te houden.